سفارش تبلیغ
صبا ویژن























اهل حق


بسم رب المهدی و الشهداء و الصدیقین

 

نیمه شعبان ، خجسته میلاد فخر عالم امکان مبارک باد


چه جمعه ها که یک به یک غروب شد نیامدی............چه بغضها که در گلو رسوب شد نیامدی

خلیل آتشین سخن ؛ تبر به دوش بت شکن............خدای ما دوباره سنگ و چوب شد نیامدی

برای ما که خسته ایم نه ؛ ولی.................................برای عده ای چه خوب شد نیامدی

تمام طول هفته را به انتظار جمعه ام.....................دوباره صبح؛ ظهر ؛ نه غروب شد نیامدی

مهدی جان !

سئوالی ساده دارم از حضورت .... من آیا زنده ام وقت ظهورت .....  اگر که آمدی من رفته بودم .... اسیر سال و ماه و هفته بودم

دعایم کن دوباره جان بگیرم ..... بیایم در رکاب تو بمیرم

 دنیا را آذین می بندیم اگر لحضه آمدنت را بدانیم ... 

 

سر راهت در انتظارم ..... برده هجرت صبر و قرارم ...... جز ظهورت ای گل زهرا ..... به خدا حاجتی ندارم

کجایی ای همیشه پیدا از پس ابرهای غیبت؟


بر چهره پر ز نور مهدی صلوات      بر جان و دل صبور مهدی صلوات

 اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم

انتظار وصال

اگر که آمـــــدی من رفته بودم        اسیر سال و ماه و هفته بودم

دعایم کن دوباره جــــان بگیرم        بیایم در رکـــــــــــــاب تو بمیرم

اللهم عجل لولیک الفرج


نوشته شده در شنبه 87/5/26ساعت 10:28 عصر توسط علی آبادانی نظرات ( ) |

موسیقی استاد الهی

در چند پست قصد دارم از هنر موسیقی استاد الهی مطالبی بنویسم تنها هنری که در نورعلی وجود دارد و من شیفته آنم و روزی نیست که نوای تنبور و فلوت او را نشنوم و از آن لذت نبرم.

در ابتدا با مقدمه ای وارد این بحث می شوم

 بر اهل فن واضح است که تنبور اصالتی چند هزار ساله دارد و این امر نه از روی غلو بلکه با مستندات تاریخی همراه است.با تبدیل تنبور از یک ساز باستانی به یک ساز آیینی که در قرن چهارم به دست شاه خوشین و به سبب راه یافتن این ساز در حلقه ذکر یارسان انجام گرفت ،این ساز بیش از پیش اصالت خود را حفظ کرد و علاوه بر جنبه تاریخی – باستانی ،دارای بعد معنوی نیز شد و قداست یافت. طوری که حتی در زمان حال نیز تنبور هرگز با استخوان و سایر زینتها تزئین نمیشود و این امر سبب جدایی این ساز از سازهای سرگرم کننده میشود.
با گذشت زمان سازهای دیگری از تنبور مشتق شدند که چگور ،دیوان ،سه تار و .... از آن جمله هستند، اما تنبور تیسفونی به مدد مردمان یارسان صلابت و اقتدار خود را حفظ کرد و کمتر دچار تغییر شد :
اکثر سازهای زهی در ایران باستان دارای صدایی بم بودند ،رباب و بربط از شواهد این موضوع هستند.تنبور نیز دارای همین ویژگی بود. استفاده از رشته های طبیعی  مانند روده و نخ ابریشم باعث میشد صدای این ساز صدایی استثنایی، عمیق، نافذ و در عین حال لطیف و روح نواز باشد که بی جهت نگفته اند:
           ما همه از دار آدم بودهایم     

                              در بهشت این لفظها بشنوده ایم

          ناله تنبور و برخی سازها    

                             ا ندکی   ما ند   بدان   آواز ها
اما با جایگزین شدن این رشته ها با سیمهای فلزی ، جنس صدای تنبور دچار تغییر شد و ویژگیهای بی مانند این صداها کمرنگ شدند.
از جمله دیگر تغییراتی که در تنبور ایجاد شد، اضافه شدن سیم سوم به این ساز بود که بدست مرحوم نور علی الهی انجام شد. این تغییر علاوه بر افزایش صدای ساز، اجازه انجام برخی شیرین نوازی ها رامانند ساز تار به نوازنده میدهد.
تنبور از جمله سازهایی است که از نظربررسی نغمات ، توانسته میراث کهن خود را سینه به سینه با کمترین تحریف حفظ کرده و به نسلهای بعد منتقل کند.
این امر هم از لحاظ نغمات باستانی – که از بهترین منابع برای بررسی موسیقی باستانی ایران است – و هم از لحاظ موسیقی آئیینی- مذهبی در خور توجه است.
بسیاری معتقدند که ردیف موسیقی ایرانی نغمات تکامل یافته مقامهای باستانی ایران است که در گذر زمان دچار تغییراتی شده و با تاثیر از موسیقی های دیگر از سرچشمه خود فاصله گرفته است.
از طرفی میدانیم که موسیقی اقوام کرد دارای اصلت و غنای قابل توجهی است. و این امر بدان سبب است که موسیقی با زندگی این مردم عجین شده است.این موهبت باعث شد که تنبور کردی میراث نسلهای گذشته را به نیکی حفظ کند.بعلاوه مسائل آئیینی و مذهبی باعث شد که بسیاری ازنغمات تنها در حلقه این جماعت باقی بماند و با تعصب و غیرت در نگهداری آن بکوشند.زیرا در مورد مسائل اعتقادی تک تک افراد از جان مایه میگذارند و با اعتقاد به اینکه این نغمات مقدس هستند ، از رسیدن آنها به گوش غیر محارم جلوگیری میکردند که این امر باعث بروز کمترین دخل و تصرف در نغمات می شد.

ادامه دارد....


نوشته شده در یکشنبه 87/5/13ساعت 11:58 صبح توسط علی آبادانی نظرات ( ) |


Design By : Pichak