سفارش تبلیغ
صبا ویژن























اهل حق


عمر مبارک امام رضا (ع) به چهل و هفت سال رسیده بود و عقربه تاریخ, سال 195 هجری را نشانه می رفت ولی هنوز امام نهم متولد نشده بود .
مسئله جانشینی امام رضا (ع) اصحاب و شیعیان حضرت (ع) را متاثر کرده بود . این اندوه زمانی به فزونی رفت که فرقه واقفیه که بنا به دلائل مادی و تصرف سهم امام و عدم بازگرداندن آن به حضرت رضا (ع) ، قائل به غیبت امام کاظم (ع) شده بودند, و در تبلیغات خویش عدم داشتن فرزند پسر از سوی امام رضا (ع) را دلیل بر ادعای موهم خود می دانستند ... تا جایی که یکی از همین افراد در نامه ای خطاب به حضرت نوشت :
تو چگونه امام هستی در حالی که فرزندی نداری !
حضرت در پاسخ فرمودند : تو از کجا می دانی که فرزندی ندارم ، به خدا سوگند روزها و شبها سپری نمی شود مگر اینکه خداوند فرزند پسری را به من عنایت فرماید که حق و باطل را از هم جدا سازد .

ادامه مطلب...

نوشته شده در یکشنبه 87/4/23ساعت 3:48 عصر توسط علی آبادانی نظرات ( ) |

پیر : به اعتقاد اهل حق پیر کسی است که در انجام تشریفات مذهبی دارای سمت خاصی است و مقام او بالاتر از مقام « دلیل» است – پیر سمتی است که از طرف بنیانگذار فرقه تعیین می گردد مثل تعیین «همفتوانه» یعنی رهبران اولیه فرقه ، اولین فردی که به عنوان «پیر» تعیین گردید خدر شاهوی معروف به بنیامین است – این مقام نماینده ای می تواند داشته باشد بنام «پیره» - ملا رکن الدین دمشقی معروف به «پیر موسی» و عالی قلندر معروف به « پیر رنگینه» از جمله پیرهای دیگر این فرقه هستند- «جانشین پیر ازلی» به سیدی از خاندانهای اهل حق اطلاق گردیده است که فعلا سمت پیری دارد.
دلیل : فردی است که در انجام تشریفات مذهبی فرقه دارای سمتی خاص بوده ، و معمولا در دو طبقه انتخاب می شود از اولاد « هفتاد و دو پیر» و دیگری از طرف سلطان سهاک و خاندانها ، معروفترین « دلیل» در بین فرقه اهل حق « داوود » است که از او به عنوان « دلیل ازلی» ، « کبود سوار»، و با لهجه محلی   « داوو» یاد شده است و یکی از رهبران و مؤسسان فرقه اهل حق می باشد که مقبره او در حوالی ریجاب از توابع کرند غرب و محل زیارت ارادتمندان این فرقه بوده - بسیاری از افراد اهل حق غرب کشور ایران به نام او سوگند یاد می کنند. داوود نزد برخی دون و جامع شیطان معرفی شده است.

ادامه دارد....


نوشته شده در یکشنبه 87/4/23ساعت 11:43 صبح توسط علی آبادانی نظرات ( ) |


Design By : Pichak