سفارش تبلیغ
صبا ویژن























اهل حق

نظریه ما

آنچه مشهود است، آن است که این سه روز روزه در بین فرقه اهل حق مرسوم و مشهور است اگرچه بسیاری عملا پایبند به آن نیستند و تنها در مقامی که با بقیه مسلمانان مواجه می‌شوند و در جواب این سؤال که چرا اهل روزه نیستند؟ جواب می‌دهند: ما فقط سه روز روزه می‌گیریم، بیشتر این سه روز روزه به خاطر اینکه در مقابل بقیه مسلمان‌ها بی‌جواب نباشند اعلام پایبندی می‌نمایند والا پایبند عملی و عمیق به آن مشاهده نشده است اگرچه ممکن است بیشتر به زکات سرانه پیوست آن، پایبند باشند بنابراین در بین فرقه سه روز روزه مشهور و مرسوم بوده و بحثی در وجود چنین چیزی نیست.

منشأ جعل روزه

همان‌گونه که در بین فرقه مشهور است و برخی نوشته‌های منسوب به آنها حکایت دارد بر فرض صحت نقل قول‌ها (زیرا دلیلی بر صحت این نقل قول‌ها وجود ندارد). این سه روز روزه به نیت مرّ نو باشد و یا به نیت قوالطاس و یا جمعاً شش روز باشد و یا کمتر، منشأ آن شکرگزاری به خاطر نجات سلطان سهاک و یا عفو برخی افراد این فرقه از گرفتاری (رفع گرفتاری از چنگ دشمن یا برف) بوده است و چنین شکرگزاری برای رفع گرفتاری و یا مشمول عفو شدن و برخورداری از نعمت و سلامت، ممکن است به صورت گرفتن روزه مستحبی آن هم با رعایت احکام روزه در اسلام مثل رعایت اذان صبح و غروب، طهارت، امساک و نیت و برای آن اشخاص مشمول عفو واجب عمل کنند آن هم بر تمام اشخاص در تمام اعصار و بدون رعایت احکام روزه در اسلام، هیچ منشأ شرعی وحیانی نداشته بلکه از مصادیق بارز و روشن بدعت‌گذاری است و دلایل ذیل چنین عبادت واجبی را مردود می‌شمارد.

درسراسر قرآن کریم که نگاه کنیم اشاره ای به چنین عبادت واجبی نشده و تا کنون نیز هیچ مفسری از مفسران جهان اسلام و از مذاهب مختلف،چنین عمل واجب با آن وقت معین و آن شرایط بخصوص را نفهمیده اند بلکه آیات قرآن کریم وجوب روزه،ایام معدود آن،و عذرهای ترک آن و کفاره ترک و ماهی که سراسر آن باید روزه گرفت را تعیین فرموده است.

«یا ایهاالذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون»(سوره بقره آیه183)

حال این فرقه هم اگر پایبند به احکام قرآن کریم هستند(کما اینکه برخی از آنها روزه ماه رمضان را می گیرند و هیچ تقید و تعهدی هم به سه روز روزه ندارند)یک آیه را مبنی بر تایید سه روز روزه بیاورند؟ و یا به ما بگویند کدام مفسر معتبر منکر سی روز روزه ماه مبارک رمضان بوده و یا سه روز روزه را تایید نموده است؟

یاعلی مددی

 

 


نوشته شده در پنج شنبه 86/7/19ساعت 2:35 عصر توسط علی آبادانی نظرات ( ) |


Design By : Pichak