سفارش تبلیغ
صبا ویژن























اهل حق

زکات فطره،سرانه

در بین بعضی افراد فرقه اهل حق وجوه مختلفی به مناسبت ایام روزه داری(سه روز روزه)وعید«یاری»(عیدی که بعد از سه روز روزه اعلام می کنند)به نام«سرانه یاری»یا«سرفطر یاری»ویا«نظر ثبت اعمال»به خاندان«پیر»و«دلیل»پرداخت می شود.

مقدار فطره

بعضی افراد اهل حق می نویسند:«برای هر نفر روزه بگیر یک خروس ویک مَن برنج با سایر مراسم به صرف نذری مقرر گردیده است،بر مریدان است که در این ایام سرانه خود را که سر فطرباشد از قرار هر نفر سه شاهی نقره سابق به حضور پیر و دلیل ببرد».

بعضی دیگر از افراد در مورد سرانه و تقسیم آن بین پیر و دلیل چنین گفته اند:

در آن عید شاهی به صلح و سبیل           سرانه دهند مر به پیر و دلیل

به هر سال باید سری سه هزار               به پیر و دلیل هم دهند زین قرار

دوتا مال پیر و یکی بر دلیل               دهند دایم از امر ربّ جلیل(شاهنامه حقیقت ص196)

بعد در جای دیگر می گوید:

دلیل داوود است پیر روح الامین                  به آنها رسد هر که بُد جانشین

بنا براین فعلا که داوود به عنوان «دلیل» و روح الامین یا بنیامین به عنوان «پیر» وجود خارجی ندارند سر فطر را به خاندانهای آنها می دهند،اگر چه خاندان آنها هم وجود ندارد و کسی مدعی نیست از اولاد داوود و یا بنیامین است بنابراین بزرگان محلی فرقه این وجوهات را تصرف و مصرف می کنند.البته برخی افراد اهل حق به آن پایبند نیستند و چنین مقرراتی را ساخته و پرداخته مرشدان و سادات و«کاکیهای»فرقه می دانند.

سر فطری یا زکاتی مقرر این سه روز روزه هیچ منشأ شرعی نداشته و در شرع مقدس اسلام چنین زکاتی وجود ندارد و رهبران و مرشدان نمی توانند عبادتی را وضع نمایند،وضع قوانین و مقررات شرعی باید پایه و ریشه وحیانی و یا بر اساس روایتی صریح باشد که در این مورد هیچ آیه و روایتی نداریم.

 


نوشته شده در شنبه 86/7/21ساعت 12:42 صبح توسط علی آبادانی نظرات ( ) |


Design By : Pichak